fredag 27 juli 2018

Teodlarens hustru av Dinah Jefferies


Åh, den här boken tyckte jag mycket om! Jag är lite förvånad själv för jag brukar inte ens titta åt böcker som utspelar sig långt bak i tiden men här fångades jag av handlingen på baksidan av boken.
Det utspelar sig i Ceylon på 20-talet.
Gwendolyn får det rätt tufft att komma till Ceylon för att bo med sin make, han är borta mycket i jobb och hon ska ta hand om personalen och huset och det är inte alltid så lätt när man inte är van eller ung och ny i huset.
Gwendolyn blir sedan gravid och får det tufft vid förlossningen som kommer sätta sina spår resten av hennes liv.
Jag hade svårt att släppa boken och jag tycker verkligen beskrivningen av de olika personerna är så bra och man fick en känsla för alla.
Kan nog säga att det här är en av årets bästa böcker för min del.

Fylld av optimism kliver nittonåriga Gwendolyn Hooper av ångbåten som har tagit henne till Ceylon där hon ska träffa sin make. Men mannen som tar emot henne på plantagen är inte samme man som hon blev hals över huvud förälskad i hemma i London. Den grubblande och distanserade Laurence har fullt upp med arbetet på teodlingen och har inte mycket tid över för sin unga hustru. Gwen får utforska egendomen på egen hand.Det är en plats fylld av mystiska ledtrådar till det förflutna låsta dörrar, en gulnad bröllopsklänning i en koffert och en överväxt grav som är undangömd på ägorna. Snart blir Gwen gravid, men lyckan över det nya livet blir inte långvarig och i förlossningsrummet tvingas hon ta ett beslut som kommer att påverka hennes liv för all framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar