måndag 14 april 2014

Blunda hårt av John Verdon


Det här är den andra boken av John Verdon. Vi får återse den pensionerade mordutredaren Dave Gurney som har svårt att hålla sig borta från sitt gamla arbete. Men att gå i pension vid 48 års ålder för att ägna sitt liv tillsammans med frun och det vardagliga livet ute på landet är nog en stor omställning. Därför hoppar Dave gärna in i en ny mordutredning när han blir tillfrågad.
Jag gillade Dave redan i första boken. Hans fru däremot tycker jag är för hård mot honom och inte alls är tillmötesgående utan ger lite sura gliringar.
Jag gillar att få återförenas med Dave i boken men det är nog det enda positiva tyvärr. Boken är alldeles för lång och det tar nästan halva boken innan jag känner att nåt spännande håller på att ske. Då läser jag på för fullt men sen går det utför och jag tappar det. Det är ett annorlunda fall, och invecklat. Men det blir för mycket.
Så boken känns ljummen. Men tack vare Dave Gurney så kommer jag ändå läsa nästa bok och förhoppningsvis tycker jag bättre om den.

Ett påkostat utomhusbröllop får ett makabert slut. Mitt under festen hittas den unga bruden död. Halshuggen med huvudet placerat bredvid kroppen. Polisen misstänker genast den mexikanske trädgårdsmästaren. Men brudens mor misstror polisens teorier som inte leder någon vart och söker upp Dave Gurney, en av New York-polisens vassaste mordutredare som nyligen pensionerats.
Dave har bestämt sig för att nu äntligen umgås mer med sin hustru och tillsammans med henne njuta av lugnet på landsbygden. Men innerst inne vantrivs han med sin nya livsstil och därför kan han inte säga nej när han får chansen att ta sig an ett intressant fall.
När Dave Gurney börjar gräva i brudparets bakgrund upptäcker han en rad egendomliga omständigheter. Snart inser han att det inte bara handlar om ett mord utan om flera sadistiska brott. Under ytan döljer sig en mörk brottsintrig, som får Gurney att frukta både för sitt eget och för sin frus liv.

3 kommentarer:

  1. Jag har bara läst den första i serien än så länge men kommer nog att testa även denna så småningom :)

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag du ska göra :) Det är tack vare Dave som jag vill läsa dem och kommer fortsätta med. Hoppas du kommer gilla den.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte också att den var seg. Den första boken var bättre.

    SvaraRadera