söndag 26 oktober 2014

Nattvägen av Kristin Hannah


På flyget hem påbörja jag denna bok. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gillar jag Kristin Hannahs sätt att skriva. Den här boken sluka jag. Jag kom snabbt in i den och sen ville jag inte sluta läsa. En gripande historia om en familj som har allt och är sammansvetsade. En mamma som alltid finns där för sina tvillingbarn och vill deras bästa i allt. Dottern kommer hem en dag med en ny vän med svårt förflutet och bott på fosterhem. Hon tas väl om hand av familjen och blir en av dem och tillhör familjen.
En dag förändras allt och livet vänds upp och ner för alla. Inget blir som vanligt igen.
Det är en tuff historia och känslor sätts på spel. Det är så mycket känslor. Jag vet aldrig vad som väntar när jag läser och det känns som jag känner alla i familjen och deras känslor. Tårarna rinner och jag blir verkligen berörd. Kristin kan verkligen beröra med sina böcker.
En bok där man känner glädje, oro, sorg och kärlek.

Jude Farraday har alltid satt barnen i första rummet, vilket tycks ha gett resultat. Tvillingarna Mia och Zach är skötsamma, populära och duktiga i skolan. Första dagen i high school lär Mia känna nyinflyttade Lexi Baill, som har ett trassligt förflutet. De blir snart bästa vänner och mamma Jude tar emot den nya flickan med öppen famn.
När det så småningom uppdagas att Lexi och Zach har förälskat sig i varandra och dessutom smugit med förhållandet bakom föräldrarnas ryggar tappar den överbeskyddande Jude fotfästet. Hon oroar sig allt mer för tonåringarnas framtid och för att någonting hemskt ska hända dem.
En varm sommarnatt i slutet av skolans sista termin besannas Judes värsta farhågor. De tre ungdomarna tar ett ödesdigert beslut som kommer att slå både familjen Farradays och Lexi Baills liv i spillror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar