måndag 1 juli 2013

Död i främmande land av Donna Leon


Nu har jag äntligen tagit tag och läst andra av Donna Leon. Och inte blev jag besviken. Tror jag tycker bättre om den här än första. Jag tycker om Kommisarie Brunetti och hans familj.
Tycker om att det utspelar sig i Venedig och miljön och naturen där. Får känslan av staden när de åker runt med båtar och slinker in på ett café för en kaffe. Maten finns med i bakgrunden och det gillar jag.
Självklart gillar jag själva handlingen och mordfallen men det är det runtomkring som fångar mig lite extra och som sticker ut.
Ser fram emot fler böcker av Donna Leon.

Tidigt en morgon hittas kroppen av en ung man flytande i en av Venedigs kanaler. Uppståndelsen blir stor när det visar sig att den döde är en amerikansk soldat och att han har blivit knivmördad.

Kriminalkommissarie Brunetti får i uppdrag att lösa fallet. Han inser snart att det inte rör sig om något vanligt rånmord och besöker militärbasen där soldaten var stationerad.

Amerikanernas hemlighetsmakeri tyder på att något inte står rätt till, och Brunetti börjar misstänka att soldaten hade kommit något på spåren som absolut inte fick komma ut. Men vilka är egentligen inblandade? Den amerikanska militären, maffian, polisen eller kanske till och med Brunettis egen familj ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar