måndag 9 december 2013

Ett litet snedsprång av Denise Rudberg


Denna bok kom en kollega med till mig och sa att den skulle jag nog tycka om. Det är ingen bok som jag har tittat på tidigare och inte haft nån koll på. Men den lät helt ok.
Jag fick prioritera den framför andra böcker eftersom jag hade lånat den.
Jag kom snabbt in i boken och jag fastnar direkt för Marianne Jidhoff som är åklagarsekreterare och som precis har blivit änka. Hon kommer att samarbeta i ett par fall ihop med Torsten Ehn som är kriminalkommisarie.
Det jag gillar mest med boken är personerna i boken och deras relationer än själva brotten som sker.
Dock är det en handling i boken som får det att krypa i mig. Det ska mycket till att jag ska tycka böcker är obehagliga men här dyker min värsta farhåga upp och jag kan inte komma ifrån den.
Men boken är bra och jag får mersmak. Nu ser jag fram emot nästa bok och få fortsätta följa Marianne.

Marianne Jidhoff, 55, är åklagarsekreterare och nybliven änka. Hennes make Hans Larson, riksåklagare, var vid sin död en hyllad man. Men han var inte lika trogen sin hustru som han var trogen rättvisan. Efter Hans död blir Marianne övertalad att återvända till åklagarmyndigheten. Man har problem med läckor och man behöver någon man kan lita på.

När en finansman blir brutalt mördad utanför sin våning på Östermalm får Marianne, tillsammans med den luttrade och erfarna kriminalkommissarien Torsten Ehn, ta sig an fallet. Brottet visar sig ha kopplingar till en märklig och sluten verksamhet som drivs i det tysta. En verksamhet dit bara de som är beredda att betala dyrt för sig har tillträde och får leva ut sina allra hemligaste fantasier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar