tisdag 31 december 2013

Två gånger är en vana av Denise Rudberg


Andra boken i Denise Rudbergs "Elegant crime"- serie. Den första boken tyckte jag mycket bra om så jag såg fram emot att läsa denna. Vi får fortsätta följa Marianne Jidhoff, Torsten Ehn och Augustin Madrid i nya fall. Jag gillar att läsa om Marianne och hennes liv. Hon känns som en härlig och varm kvinna med god smak och jag blir alltid småsugen när jag läser om allt gott som serveras omkring henne :)
Men att böckerna kallas deckare tycker jag inte stämmer alls. Det är mer om relationer och det är därför jag läser böckerna för att jag vill veta mer om dem än om de olika fallen.
Men jag gillar böckerna och jag längtar redan till tredje boken som finns ute men som inte finns i mina händer än.

Det sker ett överfall mot en av de anställda på det välrenommerade investmentbolaget The Chinese Wall oh offret återfinns dagen efter, mycket svårt skadad.

Polisen kommer ingen vart i utredningen då det är omöjligt att få till ett enda vittnesmål och när offret vaknar så blir det tvärnit även där. Snart inser man att man befinner sig i en återvändsgränd där inga spår leder vidare.

Det är Torsten Ehns nybildade spaningsenhet som utreder fallet. Han, Marianne och Augustin börjar tillsammans att gräva bakåt efter gamla brottskopplingar till företaget. Sakta men säkert växer en alltmer skrämmande bild fram, av en grupp män som strategiskt och med stor beslutsamhet arbetar för en mer konservativ hållning inom näringslivet. Och medan jul övergår i nyår, champagnen flödar och raketerna brinner av sker ytterligare ett brott i skuggan av paljettklänningarna och kristallglasen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar