tisdag 4 oktober 2011

Shantaram av Gregory David Roberts

"Herregud, vilken tjock bok. Hur ska jag orka mig igenom den?". Det var det första jag tänkte när jag såg den 940 sidor tjocka pocketboken. Men nu kan jag säga att jag har läst böcker på runt 300 sidor som har tagit längre tid än vad denna gjorde.
En färgrik och upplevelsefylld bok som tar en med på resa genom det myllrande livet i Bombay till den fattiga slummen. Känner nästan doften av maten och alla andra lukter som beskrivs.
Alla dessa människor vi får möta i boken som sätter sitt avtryck. Många känslor passerar när man läser.
Jag är fascinerad att detta är en verklig berättelse som Gregory har upplevt.
Tyvärr tappar boken lite intresse när han är i Afghanistan och krigar. Där kunde man lätt kunnat förkortat ner boken en del.
Men absolut en bok jag är glad att jag har läst.


I början av 1980-talet begick australiensaren Gregory David Roberts en rad väpnade rån för att bekosta sitt heroinmissbruk. Han åkte fast men lyckades rymma från ett av Australiens mest välbevakade fängelser. På falskt pass tog han sig sedan till Indien och anonymiteten i den myllrande miljonstaden Bombay.Shantaram är Gregory David Roberts egen berättelse från de händelserika och omtumlande åren som förrymd fånge i Bombays undre värld. I ett av stadens slumområden öppnar han en sjukvårdsmottagning för de fattiga och nödställda. Han arbetar för maffian som pengatvättare och förfalskare av pass och han följer med maffialedaren Abdel Khader Khan till Afghanistan för att förse mujaheddin med vapen i kampen mot ryssarna. Han kastas i indiskt fängelse och får utstå tortyr och svält. I den grönögda mystiska Karla möter han kärleken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar