måndag 29 april 2013

Paganinikontraktet av Lars Kepler


Efter att ha läst hypnotisören så ville jag ganska direkt börja läsa nästa bok av Kepler. Även denna bok var spännande redan från första början.
Jag är glad att få fortsätta följa kommissarie Joona Linna även om jag inte får riktigt grepp om honom och komma honom nära men hoppas få göra det i framtida böcker.
Morden var annorlunda och spännande som fick mig att ta varje ledig stund att fortsätta läsa och komma fram till lösningen.
Jag tycker denna bok var bättre än hypnotisören och nu ser jag fram emot att ta tag i tredje boken.

En sommarnatt hittas en kvinna död på en stor fritidsbåt som driver runt i Stockholms skärgård. Hennes lungor är fyllda av bräckt vatten, men det finns inga spår av detta vatten på kläderna eller resten av kroppen.

- Hon har drunknat, Joona, säger Nålen.

- Drunknat?

Nålen nickar och ler vibrerande.

- Hon har drunknat ombord på en båt som flyter, säger han.

- Antagligen har någon hittat henne i vattnet och lyft ombord henne.

- Ja, men om jag trodde det så hade jag inte tagit upp din tid, säger Nålen. Nästa dag hittas en man död i sin paradvåning på Östermalm. Mannen hänger i en snara från lampkroken i taket. Hur har det gått till? Det är högt i tak och det finns inte en enda möbel i hela rummet, ingenting att klättra på. Trots det är kommissarie Joona Linna övertygad om att det rör sig om självmord.

Han har givetvis rätt.

Mannen har tagit sitt eget liv, men självmordet avslutar inte fallet, utan blir istället upptakten till ett hisnande intensivt och farligt förlopp.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också bättre om den här än Hypnotisören.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag börjat på tredje. Får se vad jag tycker om den.

    SvaraRadera