onsdag 13 november 2013

Märkta för livet av Emelie Schepp

En ny bekantskap har gjorts. När jag såg boken första gången så trodde jag det var en biografi om en hemsk uppväxt. Men det är faktiskt en svensk deckare som utspelar sig i Norrköping.
Det är första boken i en ny serie.
Jag har inte hört något om boken tidigare så jag såg den med nya ögon och inga förväntningar.
Min tanke om en hemsk uppväxt var rätt. Det är en annorlunda historia som fångar mig redan från första sidan och jag är fast. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken så sömnen har blivit lidande :)
Som i alla andra böcker så får vi även här följa en kriminalkommisare och som heter Henrik Levin som är familjefar som önskar mer tid med familjen och är väldigt pendant. Vid hans sida finns kriminalinspektör Mia Bolander som jag har väldigt svårt för och som jag i tysthet gläds åt när saker inte går hennes väg. Men själva huvudpersonen i boken är åklagare Jana Berzelius som jag tycker om direkt men som har ett mörkt förflutet och agerar mer än åklagare i boken. Kan inte berätta mer utan att avslöja för mycket.
Jag ser fram emot nästa bok och hoppas den kommer inom kort.

En sommardag 1986 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån.

Tjugosex år senare får Jana som framgångsrik åklagare uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrationsverket i Norrköping. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder hon ett intensivt arbete med att lösa fallet.

Senare hittar man ännu ett lik. Denna gång är det ett barn. Allt tar en oväntad vändning när det visar sig att spåren leder mot den döde pojken. Och ju mer Jana gräver i hans bakgrund desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon möter en mörkare och blodigare historia än hon någonsin kunnat föreställa sig.

1 kommentar:

  1. Hej Karro!
    Nu i maj kommer Vita spår av Emelie Schepp ut, uppföljaren till Märkta för livet.
    Eftersom du har läst och bloggat om Märkta för livet vill vi ge dig chansen att få recex av Vita spår.
    Mejla mig gärna på hanna.lundkvist @bonnierforlagen.se om du är intresserad.

    Trevlig helg /Hanna på Wahlström & Widstrand

    SvaraRadera