onsdag 12 februari 2014

Flickan som vävde sidenmattor av Anita Amirrezvani


Det här var en helt okänd bok för mig. Hade läst om den i nån tidning och skrev upp den på min boklista och för lite sen snubbla jag över den på biblioteket.
Inga som helst förväntningar och visste inte alls vad jag skulle få uppleva.
Men jag fastna för boken och den unga flickan Azizam. En otrolig resa får jag följa och jag ser alla dessa vackra färger, mönster och mattor som dominerar boken.
En ung kvinna som mister sin far och står ensam kvar med sin mor och får ge sig iväg från sin by för att överleva. Att hamna hos släktingar och jobba för dem och att kanske bli bortgift.
En mycket stark berättelse som jag kommer minnas länge. En bok jag tycker om.

Hon är fjorton och inom ett år ska hon stå brud. I 1620-talets Persien betraktas flickan redan som kvinna. Men när hennes far hastigt går bort ställs bröllopet in eftersom hon saknar hemgift. Tillsammans med sin mor måste hon istället bege sig långt bort och arbeta som tjänarinna i en rik släktings hem. När allt ser som mörkast ut tänds ett ljus; flickan får lära sig konsten att väva underbara sidenmattor och hon visar sig vara mycket skicklig. Kan det bli nyckeln till ett lyckligare liv? Släkten har redan valt ut en make åt henne. Nu måste hon välja mellan att göra dem till viljes eller lyssna till sitt hjärtas röst och riskera allt ...

2 kommentarer:

  1. Den här har jag faktiskt funderat på att läsa men inte kommit längre än till tanken.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det finns några böcker man vill läsa men du kanske läser denna så småningom. Skulle vara intressant att se vad du tycker om den.

    SvaraRadera