söndag 24 augusti 2014

Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón


Efter att boken har stått ett bra tag i bokhyllan så var det äntligen dags. Carlos första bok "Vindens Skugga" är en stor favorit hos mig så jag blir alltid glad att se när det kommer nya böcker. Men både "Ängels lek" och denna bok har lästs för lång tid efter. De är bra men de skulle vara ännu bättre om jag bara kunde komma ihåg allt från första boken. Jag skulle behöva läsa Vindens Skugga igen för att ta in dessa andra böcker bättre.
Himlens fånge började bra men sen kom ett långt avsnitt där jag inte alls hängde med. Jag var i valet och kvalet ifall jag skulle avbryta men jag kunde inte med det. Och det är jag glad för. Sen kom jag in i boken och det blev spännande och jag ville läsa klart. Men för att kunna förstå boken helt så måste jag gå tillbaka och läsa första boken igen. Men det ser jag fram emot för den var så bra.
Det har kommit ut ännu en bok av Carlos Ruiz Zafón och den vill jag läsa men måste först friska upp minnet för att ge den rättvisa.

I Himlens fånge återvänder vi till De bortglömda böckernas gravkammare och bokhandeln Sempere & Söner, i Carlos Ruiz Zafóns säregna och mörka Barcelona.

Det är strax före jul i slutet av 50-talet. Daniel och Bea bor med sin son ovanför bokhandeln, där trotjänaren Fermín är i full färd med att förbereda sitt förestående bröllop. En morgon kommer en gammal man in i bokhandeln och vill köpa en värdefull bok, en ovanlig och exklusiv förstautgåva av Greven av Monte Cristo. Men han tar den inte med sig ­- istället lämnar han boken med en dedikation: "Till Fermin Romero de Torres, som återvänt från de döda och har nyckeln till framtiden." Främlingens besök blir upptakten till en berättelse om fångenskap, svek och en hemlighet som legat begravd i mer än två decennier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar