söndag 2 november 2014

En fransk curry av Richard C. Morais


Jag har sett filmen och har nu läst boken. Jag älskade filmen och tyckte den var mysig och jag älskar alla matlagningsscener. Så jag ville läsa boken och jämföra och se hur den var.
Men vilken skillnad på bok och film! I andra halvan i boken känner jag inte alls igen mig. Det stämmer inte alls med filmen. Var som jag läste en helt annan bok. Många namn jag inte alls känner igen och vet vilka de är. Relationer och händelser som var helt annat i filmen.
Förstod att det skulle skilja sig men inte så här mycket. Fick en helt annan berättelse i boken.
Jag gillade boken och man fick mer bakgrund än jag visste innan. Men sen tyckte jag att det blev mycket hopp i boken med många år som gått mellan gångerna. Man tappa lite i boken tycker jag, det blev lite ytligt ibland och man hasta iväg. Sen tycker jag inte man får nåt riktigt grepp om personerna i boken. Jag får ingen känsla för dem tyvärr.
Hade jag läst boken först så hade jag säkert tyckt annorlunda. Men i detta fall så tycker jag bättre om filmen. Så jag tror att har man läst boken först så gillar man den mer för så är det oftast och eftersom det skiljer sig på händelser så stämmer det inte med den första historien man vet. Men det är kul att både läst boken och sett filmen :)

Kärleken till god mat får den stora familjen Haji att trotsa fattigdomen och starta restaurang i Bombays finare kvarter. Men alla ser inte välvilligt på deras klassresa och snart tvingar en tragedi dem att fly landet.

När de senare, i en fransk alpby, råkar öppna sin enkla indiska servering mittemot en prisad lyxrestaurang står katastrofen åter för dörren. Den unge Hassan Haji är en virtous i köket, men stjärnkocken Madame Mallory skyr inga medel för att driva bort familjen något som dock visar sig bli Hassans biljett till Paris och hans chans att öppna en egen gourmetrestaurang.

1 kommentar: