lördag 24 januari 2015

Dykaren av Håkan Östlundh


Det här är bok nr 2 i serien om Gotland och kriminalpolisen Fredrik Broman.
Det var ett bra tag sen jag läste första boken "Släke" så jag minns inte riktigt personerna. Men minns att jag gilla första boken så vet inte varför det har dröjt med denna.
Men jag gilla boken och vi får följa två olika fall varav ena i nutid och en annan som hände ca 15 år tidigare. Sedan får man också följa Fredrik i hans privatliv och sånt gillar jag för då kommer man dem lite närmare men i deras fall har jag svårt för hans fru och hennes sätt att vara.
Fallen är spännande på sina sätt och håller kvar spänningen till slutet.
Nu kommer det inte dröja länge innan jag tar tag i bok nummer tre.

Det är en ovanligt varm höst på Gotland, långt in i september dröjer sommarvärmen kvar. Två småpojkar, som åkt på badutflykt till ett gammalt vattenfyllt kalkbrott, gör en makaber upptäckt. Några meter under ytan flyter liket av en dykare. Det verkar först vara en olycka, men vid en närmare undersökning upptäcker man att han inte drunknat i kalkbrottet utan dränkts i ett badkar.

Under tiden pågår en annan ovanlig utredning vid Gotlandspolisen. En ung kvinna har anmält att hon sjutton år tidigare sett sin far slå ihjäl en ung kvinna i Frankrike. Problemet är att hennes minnen har dykt upp i drömmen. Trots vagheten i hennes vittnesmål påbörjar man en utredning, och det visar sig att hennes uppgifter stämmer kusligt väl överens med ett mord i Frankrike vid samma tid. Men minns hon verkligen allt, eller ligger det mer bakom?

När härvan av ledtrådar reds ut avslöjas mörka hemligheter som legat dolda i sjutton år och som kunde förblivit dolda om det inte varit för ett sommarbröllop och ett fotografi i ett bankfack.

1 kommentar:

  1. Jag har de fyra första delarna i den här serien stående olästa. Vill inte påbörja en ny serie just nu, 2015 ska ju bli året då jag läser ikapp dem jag redan följer :)

    SvaraRadera