torsdag 31 januari 2013

Bastarden från Istanbul av Elif Shafak

Min syster berätta att det här var en bok för mig med alla dessa dofter och maträtter som man får läsa om i denna bok. Jag älskar den här maten från mellanöstern. Så det var det som fick mig att läsa den.
Och jag kan nog också säga att det var det bästa med boken. Annars tycker jag den var lite seg då och då. Mycket historia som jag inte kände mig så intresserad av och mycket namn hit och dit som jag i början hade svårt att hålla isär.
Vi får följa två unga tjejer som träffas för första gången och kommer från två olika delar av världen. De bor hemma hos den ena tjejen och där bor det bara kvinnor i hushållet. Det är färgstarka kvinnor med sina speciella egenskaper. Där får vi följa en historia sen långt tillbaka och fram till nutid. En historia som jag förstod rätt tidigt hur det låg till.

En regnig eftermiddag i Istanbul. I minikjol och högklackade skor skyndar den unga Zeliha fram genom trängseln. Hon rusar in på en läkarmottagning och förklarar att hon vill göra abort. Zeliha är 19 år och ogift. Det som sker den eftermiddagen kommer att förändra hennes liv och livet för alla runt henne.
Tjugo år senare: en familj med fyra generationers kvinnor bor tillsammans i en stor våning i Istanbul. Det vilar en förbannelse över familjen: alla männen i den dör i förtid. Bara Mustafa är kvar - och han har försökt undkomma sitt öde genom att bosätta sig i USA. Bastarden från Istanbul är en underhållande och livfull skildring av hur två unga kvinnor konfronteras med dramatiska familjehemligheter i det förflutna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar