tisdag 1 januari 2013

Den frusna trädgården av Kristin Hannah

Det här är en helt ny bok för mig. Ingen jag hade hört talas om förräns för ett par dagar sen då både min mamma och syster berätta att det var en läsvärd bok och de tyckte båda mycket om den.
Jag låna den av mamma och ändrade om i min bokhög så denna blev nästa bok att läsa.
Och jag förstår dem, det var en bok jag inte kunde släppa. Vilken gripande berättelse man får ta del av. Jag är glad att jag är ledig och kunde ge all tid till boken som grep tag i mig från första början.
Att följa två systrar som är helt olika varandra och inte står varandra speciellt nära. Nära står de inte heller sin mor som är hård, kall och tyst och varit så under hela deras uppväxt. De känner henne inte och de tror inte de är älskade av henne. Deras pappa är tvärtom och har tagit sina döttrar till sitt hjärta och ger dem kärlek som deras mor inte har gett. Tills en dag då deras pappa blir svårt sjuk och familjen samlas. Deras löfte till honom att ta hand om deras mor och lära känna henne blir inte lätt.
Dag efter dag är en kamp och det verkar omöjligt att komma deras mor nära. Deras mor berättar sedan en saga för syskonen, en saga som de har hört början av i deras uppväxt men aldrig hört slutet på. En fasanfull berättelse som får en förklaring varför deras mamma är som hon är. En berättelse som vänder upp och ner på deras liv.
I slutet av boken rann mina tårar. Detta är en bok som kommer följa mig länge.

Systrarna Whitson är så olika två syskon kan bli. Meredith har stannat kvar i den trygga lilla småstaden, gift sig, skaffat barn och så småningom övertagit ansvaret för familjens äppelodling. Den rastlösa, orädda Nina är däremot på ständig resa till världens oroshärdar i sitt yrke som krigsfotograf. När systrarnas far plötsligt blir svårt sjuk återvänder de till barndomshemmet och konfronteras med sin kyliga, avståndstagande mor, Anya. Nina blir besatt av att få henne att berätta hela den hemlighetsfulla saga hon så många gånger har påbörjat för sina döttrar, men aldrig riktigt lyckats avsluta. Därmed inleds en resa genom moderns ryska förflutna, som tar systrarna längre än de någonsin hade kunnat ana och som kommer att ändra deras uppfattning om vilka de själva är.

4 kommentarer:

  1. Hmm, nu är det det andra positiva inlägget om den här boken på bara ett par dagar. Jag får nog se om jag kan knuffa upp den i läslistan lite.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut du ska göra Monika. Hoppas du tycker om den du med.

    SvaraRadera
  3. Den är så underbar, en av mina absoluta favoriter!

    SvaraRadera
  4. Malin: Den har nu blivit en av mina favoriter med. Den var så annorlunda mot andra böcker och kommer finnas i mitt minne länge.

    SvaraRadera