söndag 30 december 2012

Kackerlackorna av Jo Nesbø


Det här är den andra boken om Harry Hole. Den första boken läste jag för ca 1½ år sedan och tyckte den var helt OK men inte tillräckligt bra för att ta itu med resterande böcker direkt.
Nu kände jag att det var dax för bok nr 2. Jag är glad att jag tog det beslutet. Boken var spännande och jag tog varje tillfälle att få läsa.
Harry Hole är speciell. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om honom men han har nåt.
Nu får vi se när jag tar den tredje boken men det kommer inte dröja lika länge iallafall :) Nu ser jag fram emot nästa möte med Harry.

En politisk skandal hotar när Norges ambassadör i Thailand hittas mördad på ett motellrum. Att statsministerns nära vän har foton på nakna småpojkar i sin portfölj får inte komma till allmän kännedom. På UD i Oslo vill man snabbt tysta ner mordet och i samråd med polisen skickas Harry Hole till Bangkok för att på ett diskret sätt hitta den skyldige. Väl på plats i den myllrande storstaden kämpar Harry för att vänja sig vid hettan, trafiken och ett liv utan alkohol.

För varje dag klarnar mystiken kring mordet allt mer det är något oroväckande som pågår i den norska kolonin i landet. Ljusskygga personer vill hindra att sanningen ska komma fram och Harry förstår att han måste vara allt annat än diplomatisk för att lösa fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar