lördag 26 december 2015

Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty


När jag läste baksidetexten på denna bok så var jag fast. Jag ville ju läsa boken direkt. Jag vill veta vad som händer. Då har man lyckats med att fånga läsaren när man vill ta boken direkt. Men jag köpte inte den då utan jag gick och tänkte på den hela tiden så till slut så köpte jag den. Sen låg den hemma i några dagar och vänta på att jag skulle läsa ut boken jag höll på med. Sen så var det dennes tur :)
I början tog det lite tid innan jag kom in i boken. Var inte beredd på att få följa tre kvinnors separata liv så boken växlar mellan dessa kvinnor och innan jag hade koll på vem som var vem och deras familjer så var det lite smårörigt men sen kom jag in i boken och fastna.
Men ganska fort insåg jag vad hemligheten var.
Jag tycker om boken och kvinnorna även om jag stör mig lite på dem också :)
Men författaren lyckades i alla fall med att fånga mig med sin bok men slutresultatet är tyvärr inget wow men bra. Kommer definitivt läsa mer av Liane Moriarty.

Tänk dig att din man hade skrivit ett brev till dig, ett brev som bara får öppnas efter hans död. Föreställ dig också att brevet innehåller hans djupaste, mörkaste hemlighet. En hemlighet som kan förstöra inte bara det liv och den familj ni har byggt tillsammans, utan också andras. Tänk dig att du hittar det här brevet när din man fortfarande lever…
Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar och bor i Sydney i Australien. En dag när hon är uppe på vinden ramlar en kartong ner från en hylla där hennes man sparar gamla kvitton. Ur kartongen faller ett förslutet kuvert. Brevet är till Cecilia från John-Paul, men får öppnas endast då han är död. John-Paul är på tjänsteresa men när han ringer berättar Cecilia om brevet, han avfärdar det och ber henne slänga det utan att läsa. Men Cecilia blir inte lugnad utan ännu mer förbryllad. Varför fanns brevet på vinden, i en obetydlig kartong? Ska hon trots allt öppna brevet och läsa, eller? Plötsligt har hennes liv tagit en helt ny vändning på grund av ett brev från hennes man, ett brev som innehåller något hon aldrig skulle kunna föreställa sig...

2 kommentarer:

  1. Den här lockar mig väldigt, den verkar intressant.

    SvaraRadera
  2. Monika: Ja, jag tyckte den var bra. Ska bli kul att se vad du tycker sen :)

    SvaraRadera