torsdag 31 december 2015

I maktens skugga av Viveca Sten


Det var länge sen jag läste böckerna av Viveca Sten men jag gillar dem. Det var lite konstigt med denna att Nora helt plötsligt hade en dotter och att det har gått så mycket tid mellan böckerna.
Men jag tyckte om denna bok. Jag gillar mer det personliga i dessa böcker än själva händelserna som händer på Sandhamn. Och i denna bok hamnar inte Nora i de mest utsatta lägena när hon tar tag i saker och ting på egen hand.
En av de bättre böckerna på sistonde av Viveca Sten och nu ser jag fram emot nästa bok.

Det har gått nästan tjugo år sedan Thomas Andreasson började som polis och han känner sig alltmer ansatt av tvivel – orkar han fortsätta i polisyrket? Hans bästa vän Nora Linde, som nu arbetar på Ekobrottsmyndigheten, har semester på Sandhamn tillsammans med sambon Jonas och deras fyraåriga dotter Julia. Men sommaridyllen störs av den nya sommargästen Carsten Jonsson, en riskkapitalist som gett sig in i vidlyftiga affärer i Ryssland. Jonsson har köpt den långa fina stranden på öns södra sida och det lyxiga hus som han låtit uppföra retar gallfeber på öborna.

Märkliga olyckor har inträffat under byggets gång. Är det rena tillfälligheter eller handlar det om sabotage? När Carsten Jonsson bjuder in till invigningsfest slutar det med en katastrof. Har händelserna att göra med husbygget eller finns det någon annan orsak? Vem kan man lita på när man har gjort sig till ovän med alla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar