onsdag 24 maj 2017

Mambo i Chinatown av Jean Kwok



En härlig och inspirerande bok. Dansen kan verkligen ge ett nytt liv för en person. Det var det som hände Charlie. Hon bor tillsammans med sin pappa och lillasyster. Hon jobbar och sliter som diskare. En dag får hon jobb som receptionist i en dansstudio och det förändrar hennes liv. Dansen gör inträde i hennes liv igen då hennes mamma var ballerina innan hon gick bort.
Charlie har det tufft hemma med sin pappa och sin sjuka syster. Men tack vare dansstudion så får hon nya bekantskaper och dansen tar henne vidare i livet.
Jag älskar dans och har alltid gjort så för mig var det en härlig varm bok. Jag kände rytmen i kroppen och såg dansen framför mig när jag läste. Jag blev glad!
En bok som jag kommer minnas ett bra tag framöver.

En inspirerande askungesaga om flickan som finner ett nytt liv med dansens hjälp!Tjugotvååriga Charlie Wong växte upp i New Yorks Chinatown som den äldsta dottern till en ballerina från Peking och en nudelmakare. Trots att hon fötts i USA har hon levt hela sitt liv enbart i dessa kvarter. Nu i vuxen ålder lever hon i samma lilla lägenhet med sin änkling till far och sin elvaåriga syster, och vantrivs med sitt jobb som diskare. När hon börjar jobba som receptionist på en dansstudio får hon tillträde till en värld hon hittills knappt förstått existerar, och den klumpiga Charlie visar sig ha ärvt sin döda mors danstalang. Charlie blommar ut, långt från sin fars traditionella österländska regler.Men så blir hennes lillasyster sjuk kommer Charlie kunna rädda sin syster utan att behöva offra sin nya värld och identitet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar