lördag 24 juli 2010

Den mörka ängeln av Mari Jungstedt

Den mörka ängeln är den sjätte boken i serien. Man får följa polisen Knutas och hans gäng på jakten efter mördare. Man får även följa journalisten Johan och hans liv. För mig är det mest intressant att följa gänget från bok till bok och se vad som händer. Den här gången kunde jag lista ut vem mördaren var redan efter halva boken. Annars brukar man vela fram och tillbaka. Det enda som stör mig nu efter ha läst sjätte boken är att samma person har råkat illa ut i flera av böckerna och livet hänger på en skör tråd varje gång. Det känns inte så trovärdigt att man ska hamna mitt i mordens upplösning flera gånger. Så jag hoppas personen inte hamnar mitt i mordlösningarna framöver. Annars spännande som vanligt och nästa bok ligger här hemma och väntar.

Vårvindar viner över Gotland när Visbys nya kongresshall invigs under stort kalas med över femhundra gäster. Festfixaren Viktor Algård står för det glittriga arrangemanget, men det ska bli hans sista fest. Dagen därpå hittas han mördad i byggnaden.
Kommissarie Knutas letar motiv bland en grov tonårsmisshandel, en introvert fårbonde, en hemlig älskarinna och en försmådd konkurrent. Utredningen ställer honom inför tuffa dilemman, både som tonårspappa och polischef.
TV-journalisten Johan Berg drar i egna trådar och hans nyblivna fru Emma Winarve hamnar mitt i händelsernas centrum och riskerar livet.
Samtidigt pågår i en lägenhet ett samtal med djupa psykologiska bottnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar