söndag 18 juli 2010

Igelkottens elegans av Muriel Barbery

Den här boken lånade jag av min syster. Hon tyckte om den och då vill man gärna låna ut böcker och hoppas att andra kommer gilla dem som en själv. Jag hade den hemma ett bra tag innan jag tog tag i den. Jag kände aldrig riktigt för att börja men till slut så tog jag den när jag inte hade nån annan jag kände för. För mig var den riktigt seg att komma in i och jag blev både förvirrad och snurrig av den eftersom den hoppade mellan två personer så jag hade inte riktigt koll på läget jämt och språket var inte min typ av "språk". När halva boken var kvar så blev den lite bättre men fortfarande var jag i stadiet att skynda att läsa ut så jag kunde fortsätta med nästa bok. Tyvärr. Hade inte min syster gillat den så mycket så hade jag nog slagit ihop boken tidigt och slutat läst. Jag hade nog lite för mycket förhoppningar på den. Men alla böcker passar inte alla.

"Igelkottens elegans är en varm och intelligent berättelse om två kvinnor. Båda bor i en fastighet i Paris välbärgade kvarter. Båda döljer sina talanger för omvärlden.Tolvåriga Paloma Josse är brådmogen, överbegåvad och försöker förgäves bete sig som sina jämnåriga. Hon tycker livet är absurt, känner sig inte älskad och har bestämt sig för att ta livet av sig på sin trettonårsdag.Portvakten Renée Michel är en självlärd älskare av konst, musik, filosofi och litteratur. Hon lever sitt liv diskret bakom en övertygande schablonbild, den vresiga och obildade portvakten med få intressen bortom katten och skräniga teveprogram.Renées och Palomas vägar korsas när en lägenhet i huset blir ledig och den japanske affärsmannen Kakuro Ozu flyttar in."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar