söndag 25 juli 2010

Din heder av Martin Svensson

Din heder är skriven av popsångaren Martin Svensson. Vet inte om det har lite med mitt omdöme att göra. Jag blev skeptisk när jag förstod att det var han som hade skrivit boken. Undrade verkligen om han kunde skriva en sån här bok och skulle den vara bra? Det tog inte många sidor förräns jag tappa intresset. Inte för ämnet skull utan för hur den är skriven. Kan inte riktigt säga vad som gör att den känns för nybörjaraktig. Sättet det skrivs på känns inte bra. Jag får ingen känsla för handlingen och den griper inte tag i mig. Jag har läst flera hedersrelaterade böcker och det här var den sämsta av dem. Jag tycker det är hemskt men intressant att läsa och få vetskap om vad som händer i andra kulturer. Hur något sånt här kan finnas och fortfarande finns i så många familjer och släkten. Det är bra att det kommer ut i böcker, artiklar, seminarier osv så det väcks en klocka hos oss.
Det var ett bra försök men inte tillräckligt för Martin.

När Viktor efter en kort promenad kommer hem till sin lägenhet, upptäcker han att hans balkongdörr är uppbruten. Men ingenting verkar ha blivit stulet. Det här blir början på en rad besynnerliga händelser som leder till att Viktor kommer i kontakt Meryem, en palestinsk-kurdisk tjej i tjugoårsåldern som han har ett vagt minne av att han träffat under en blöt natt på krogen.Viktor dras mer eller mindre ofrivilligt in i Meryems liv och får både hennes bror och hennes svartsjuke pojkvän efter sig och lär även känna hennes färgstarke farbror Memmet. Snart har det gått så långt att alla tror att Viktor är Meryems nya pojkvän, och Viktor gör tappra försök att ta sig ur vad han uppfattar som en alltmer absurd historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar