lördag 13 augusti 2011

Imamens dotter, min flykt till frihet av Hannah Shah

Fick boken i julklapp av tomten. Den har legat i bokhyllan tills nu. En sån här bok tar jag inte och läser bara sådär. Jag måste känna för den plus att ladda inför det jag förstår väntar när jag läser en sån verklighetsbaserad berättelse.
Men när jag väl började så kunde jag inte sluta läsa. Alla möjliga känslor passera under bokens gång. Ilska, sorg, tro, förhoppning och glädje.
Men jag imponeras gång på gång över Hannahs styrka efter allt hon är med om och kamp för överlevnad.
Jag kan inte förstå att man som dotter i en muslimsk familj inte är värd nåt och behandlar dem därefter. Och så denna heder för familjen. Det är så otroligt skrämmande. Det är så svårt för oss att förstå. Jag blir så otroligt ledsen när jag läser om Hannahs uppväxt.
Jag inser hur bra jag har det. Vilken underbar uppväxt jag har haft som bör vara alla barns rättighet.
Denna bok har berört mig mycket.

En sann historia om familjeförtryck i en hederskultur
Hannah Shah är imamens dotter. Hennes familj är djupt respekterad i grannskapet, hennes far ses som en stor man.
Bara familjen känner till de övergrepp som Hannah utsätts för. Enda vägen till ett värdigt liv är att bryta med familjen men kan en ung muslimsk kvinna göra det?
Bland de muslimska pakistanierna i England är Hannahs far en andlig vägledare. I sin egen familj använder han sin makt på ett annat sätt: han utsätter sin dotter för både fysiska och psykiska övergrepp. Resten av familjen vet. Ingen förmår hjälpa.
Hannah själv försöker klara både skolan och livet hemma, men när släkten förebereder hennes bröllop med en man hon själv inte har valt flyr hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar