torsdag 18 augusti 2011

Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay

Vilken bok! Jag kunde inte sluta läsa den. Stark, berörande och känslosam är bara få beskrivande ord om denna bok. En bok som måste läsas.

Paris 1942. Sarah, en 10-årig judisk flicka, gömmer sin yngre bror i garderoben strax innan familjen brutalt arresteras av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer VeldHiv. Hon låser garderobsdörren och stoppar nyckeln i fickan, övertygad om att hon ska komma tillbaka om några timmar. Men timmarna blir till dygn och Sarahs desperation växer.

Paris 2002. inför 60-årsdagen av VeldHiv, ombeds Julia Jarmond att skriva en artikel om denna svarta dag i Frankrikes historia. Under sitt sökande efter uppgifter snubblar hon över Sarahs nedtystade familjehistoria. Julia känner sig manad att skriva om flickans öde, och under sina efterforskningar av det förflutna börjar hon ifrågasätta sitt eget liv.



2 kommentarer:

  1. Nu ångrar jag nästan att jag såg filmen och inte valde att läsa boken. Jag kan ju läsa boken ändå men frågan är om jag kommer att välja den framför alla andra olästa?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker böckerna är bättre än filmen oftast men har fått känslan att filmen ändå är bra gjord. Men jag gillar när man själv får "spela" sin egna film i tanken när jag läser. Men jag tror tyvärr inte heller du kommer läsa boken nu före andra böcker.

    SvaraRadera