tisdag 10 januari 2012

Fasanjägarna av Jussi Adler-Olsen

Så, nu har jag läst alla tre böckerna av Jussi Adler-Olsen även om jag har tagit dem i fel ordning och läst trean först och slutar med tvåan :) Men det gick bra ändå.
Jag tyckte om boken lika mycket som de andra två. Den är riktigt spännande och fick mig att vilja läsa. Så jag kan inte säga vilken av böckerna jag tycker bäst om då alla fallen i böckerna skiljer sig så mycket från varandra att de är bra på sitt sätt.
Men min största behållning är fortfarande kriminalinspektör Carl Mørck och hans assistent Assad där jag ofta kommer på mig själv att le när de är i farten.
Så nu väntar jag på fjärde boken som finns men kommer först ut senare i vår. Nåt att se fram emot.

År 1987 hittas ett syskonpar brutalt mördade i en sommarstuga. Polisens utredning pekar på att mördaren finns bland en grupp unga internatskolelever, som kommer från några av de mest välbärgade familjerna i Danmark. Men bevisen är inte starka nog och utredningen läggs på is. Nio år senare erkänner en av de misstänkta att han låg bakom morden. Därmed anses brottet vara uppklarat.

Av oförklarliga anledningar hamnar mappen med fallet på kriminalinspektör Carl Mørcks skrivbord. Mørck, som arbetar på Avdelning Q, Köpenhamnspolisens cold case-avdelning, är först övertygad om att fallet har hamnat fel. Men när han börjar gräva i materialet upptäcker han att något är galet.

Tillsammans med sin assistent Assad börjar Carl utreda kopplingen mellan den hemlösa Kimmie och tre av landets mäktigaste män. De letar desperat efter henne eftersom hon har information som kan krossa dem. Kommer de att hitta henne? Och är det verkligen det de vill?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar