söndag 5 maj 2013

Gräspojken av Christer Lundberg


Jag kände att jag behövde bryta av mina deckarböcker mot något annat och hitta jag denna bok som jag tyckte lät lite rolig och annorlunda.
Annorlunda var den verkligen och jag fick en hel del goda skratt när jag läste den.
Handlar om Kalle som är tolv år och då händer det mycket i ens liv med tonår och allt som hör till.
Genom sin nymfparakit Aslans fröblandning så upptäcker Kalle växten maijuana och vad den växten kan tillföra i ens liv.
Vi får följa Kalle och hans familj som är en udda och lustig familj.

Gräspojken är en fiktiv uppväxtskildring som tar sin början i mitten av 1980-talet. Huvudpersonen, Kalle, är en tolvårig pojke med en tonårings sexdrift. Han bor i Göteborg tillsammans med sin lillebror Björn, pappa Tomas som dricker för mycket och mamma Bodil som helst av allt vill vara någon annanstans än med familjen.

En dag upptäcker Kalle en främmande ljusgrön stjälk bredvid monsteran i fönstret. Ett frö från nymfparakiten Aslans matskål har hamnat i blomkrukan. Efter viss efterforskning upptäcker han att plantan är av sorten Cannabis Sativa. Kalle förstår att det finns mer i livet än sex och, inspirerad av tv-serien Miami Vice, bestämmer han sig för att börja odla marijuana.

Flickvän, pånyttfödd morsa och knarkkung. Kalle upptäcker snart att rollen som Majornas 12-årige Tony Montana inte är helt oproblematisk. Smutsiga pengar har en tendens att locka till sig uppmärksamhet från fel sorts människor ...

2 kommentarer:

  1. Jag är också sugen på att testa den här :)

    SvaraRadera
  2. Carro: Den tycker jag du ska läsa och hoppas att du också tycker om den :)

    SvaraRadera