måndag 27 maj 2013

Sandmannen av Lars Kepler


Då har jag äntligen läst den senaste boken av Lars Kepler. Böckerna har bara blivit bättre och bättre men tror nästan jag tycker denna bok är snäppet sämre än Eldvittnet. Eller så var bara mina förväntningar på denna bok högre än vad jag har haft om de andra böckerna.
Boken är bra och en sträckläsarbok då jag läste den på en dag. Man ville verkligen veta hur det skulle gå. Men det brister lite här och där och tycker det är rätt tydligt på vissa ställen.
Sedan hade jag väldigt höga förväntningar på seriemördaren Jurek Walter som ska vara så skräckinjagande och skrämmande för alla inblandade och som sitter på en rättpsykiatrisk klinik och totalt isolerad. Men blir besviken och hade väntat mig mer och ville känna gåshuden men det uteblir.
Eller så är jag för luttrad och har läst värre :)
Men jag fick veta mycket i denna bok som man har undrat över och boken slutar spännande så jag vill redan ha nästa bok i mina händer :)

En ung man hittas gående på en hög järnvägsbro en kall vinternatt i Stockholm. Han har legionärssjukan och är svårt nerkyld. På Södersjukhuset visar det sig att han är dödförklarad sedan sju år. Mannen var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer innan han greps av Joona Linna. Jurek Walter dömdes till rättspsykiatrisk vård och total isolering. Var har den unge mannen befunnit sig hela tiden? Hans oväntade vittnesmål gör att det gamla fallet måste tas upp igen. Det är bråttom. Någon måste ta sig in och vinna seriemördarens förtroende.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det verkligen är en bok som man sträckläser och tycker också att böckerna bara blir bättre och bättre! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jobbigt nu när man har läst senaste och vill fortsätta :) Tur det finns många andra bra böcker att läsa så länge.

    SvaraRadera