söndag 22 november 2015

Du av Caroline Kepnes

 

Jag fastna direkt när jag såg boken när jag kom in i bokhandeln. Det lät verkligen som en bok för mig. Jag gillar psykologiska skrämmande böcker. Så den börja jag läsa samma kväll.
Den var inte vad jag väntade mig. Den var i "jag"-form och det har jag ibland lite svårt för. Jag fastna inte för boken som jag hade hoppats. Den blev lite för mycket emellanåt. Inte så trovärdig och inte alls läskig som jag hade velat.
Så tyvärr uppfyller den inte min önskan och ingen bok som kommer vara kvar i tankarna så länge.

När hon kliver in i bokhandeln där han arbetar är han förlorad. Han måste få veta allt om henne. Måste få ha henne för sig själv. Så han börjar följa efter henne, spionera när hon träffar andra män, bryta sig in i hennes lägenhet, stjäla hennes telefon och hacka hennes e-post. Han kommer inte att låta något, eller någon, stå i vägen för deras kärlek.

Guinevere har författarambitioner och arbetar hårt på att upprätthålla sitt sociala nätverk och är till en början avvisande mot Joe, killen bakom disken i bokhandeln. Men han är smart och rolig och så småningom börjar hon inse att han kanske skulle passa henne perfekt. Så när hennes pojkvän plötsligt försvinner, kan hon inte längre motstå Joe och de båda inleder ett förhållande där besatthet och lögner sätter destruktiva hjul i rullning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar