söndag 24 april 2016

En saga om tidens väsen av Ruth Ozeki


En bok som jag aldrig hade hört talas om. Fick denna bok av min kära syster :)
Jag var lite tveksam till om detta var en bok för mig men man kan aldrig veta innan man har läst den. Den var tyvärr rätt seg och stundtals flöt det på bra men i överlag så var det för mycket bok och för mycket text tycker jag. Man får följa två kvinnors liv på var sida om jorden.
Vissa delar var intressanta men det räckte tyvärr inte för mig. En bok som jag kommer glömma rätt fort.

På en enslig ö utanför Kanadas Stillahavskust bor författaren Ruth med sin man. När hon en dag tar en promenad hittar hon en Hello Kitty-matlåda som spolats upp på stranden. Inuti finns ett gammalt armbandsur, några gulnade brev, en anteckningsbok och en dagbok som en japansk flicka, Nao, skrivit under sina sista dagar på jorden.

I den berättar Nao om sig själv, en rotlös tonåring som trakasseras av sina klasskompisar, om sin gammelmormor, en zenbuddhistisk nunna, om sin gammelmorbror som var en poesiälskande kamikazepilot och om sin far, som söker på nätet för att hitta hur man på bästa sätt begår självmord.

Ruth inser att dagboken måste ha skrivits för flera år sedan, men det känns som om hennes och Naos liv är sammanflätade. Som om det förflutna och nuet skulle kunna förenas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar