torsdag 30 juni 2016

Besökaren av Dag Öhrlund




Jag har läst de flesta böcker av Dag Öhrlund och Dan Buthler om Silfverbielke men nu har Dag Öhrlund skivit en bok själv. Den lät bra men sedan hamna den i bokhyllan bra länge efter ha läst vad andra tyckte om boken. Dumt att börja titta på det och då tappa jag lusten att läsa den. Men nu tog jag tag i den och förväntningarna var då låga.
Men boken var helt ok. Den fick mig att vilja läsa och se vad som hände. Även om jag redan långt tidigare visste vad som skulle ske men visste inte hur det skulle sluta.
Så en medelbok är betyget. Det har kommit ut ännu en bok så den kommer jag läsa så småningom.


Den framgångsrike författaren Tristan Heckscher befinner sig i sin skrivstuga på Österlen. Hans förra roman blev en dundersuccé och nu sliter han med uppföljaren. Det går trögt. Hans äktenskap knakar i fogarna och han sover allt oftare över i stugan. Ofta delar han en flaska whisky med sin granne, den tjurige kriminalkommissarien Ewert Truut. Truuts karriär har gått i baklås efter ett misslyckat fall i Stockholm och han är förvisad till skånska landsbygden där han just nu sliter med ett mordfall där offret blivit halshugget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar