tisdag 30 november 2010

Evas öga av Karin Fossum

Det här är mitt första möte med Karin Fossum. Jag blev intresserad när jag såg hennes bok "Döden ska du tåla" som verkar bra men när jag börja titta mig omkring så upptäckte jag att det fanns en hel del böcker av henne som skrevs tidigare. Jag är osäker på om det är nåt man behöver läsa i ordning eller om man kan läsa hennes böcker slumpvis, någon som vet? Iallafall hittade jag hennes första bok Evas öga på bokbörsen. Kan inte riktigt påstå att jag föll för den. Den var lite seg att komma in i, sedan blev den bättre men ändå inte så bra. Den var lite konstig och man hoppade omkring i nutid och dåtid så jag blev lite förvirrad var jag var ibland. Men jag är fortfarande nyfiken på hennes andra böcker så jag ska läsa mer av henne.

Under en promenad tillsammans med sin dotter hittar konstnärinnan Eva Magnus ett manslik som ligger och flyter i älven. Men varför anmäler hon inte upptäckten för polisen?Det visar sig senare att mannen blivit brutalt knivhuggen innan han kastats i vattnet. Händelsen utreds av polisen Konrad Sejer som samtidigt undersöker omständigheterna kring ett annat mord i den lilla staden, då en ung kvinna hittats knivhuggen i sitt hem. De båda fallen verkar inte ha något samband bortsett från att det var Eva Magnus som fann mansliket och att hon dessutom kände den mördade kvinnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar