söndag 12 juni 2011

Alltför nära av Linwood Barclay

Det här är andra boken jag läser av Linwood Barclay. Jag tyckte bättre om denna än hans första.
Den var spännande och jag kunde iallafall inte gissa mig fram till slutet eller vem jag skulle misstänka.
Mestadels är det pappan i familjen Cutter som det är skrivet ifrån, vi får alltså följa hans perspektiv. Han är den berättande i boken och allt utgår ifrån honom. I början är det sonen allt utgår ifrån men sen övergår till pappan.
Jag vill inte skriva så mycket mer för att inte avslöja för mycket om handlingen.
Men absolut läsvärd.

17-årige Derek har kommit på den perfekta planen för att kunna få vara ifred och hångla med sin tjej. Han ska gömma sig i sin bäste väns hus när familjen reser bort. Men bara en kort stund efter avfärd kommer familjen tillbaka och Derek gömmer sig i källaren. Plötsligt ringer det på dörren. Sen hör han de första två skotten, ett skrik och sen ett skott till. Fotsteg närmar sig, dörren till källaren öppnas...

När familjen Cutters grannar, den socialt välanpassade familjen Langley, skjuts till döds i sitt hem i den slumrande småstaden Promise Falls, börjar gamla synder flyta upp till ytan. Rädslan håller familjen Cutter i ett järngrepp. Mönstret blir tydligare och tydligare. Har mördaren verkligen gått till rätt hus?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar