torsdag 26 juli 2012

En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund


Läste Mord.net för inte så länge sen och efter det så beställde jag de efterföljande böckerna av Buthler & Öhrlund. Vi får följa kommisarie Colt i varje bok och därför läser jag dem i rätt ordning då de återkommer ibland till tidigare fall.
Det här är andra boken och vi får återigen träffa Colt och hans kollegor och familj. Jag gillar Colt och hans kollega Vadh då de är vänner privat samt arbetar bra ihop med deras olika taktiker.
Redan de första sidorna in i boken så sker ett mord och vi kastas rakt in i det och vi får även följa med några rika stureplansmän i jakt på spänning och pengar.
Jag fastna direkt för boken och ju längre in i boken jag kom desto svårare att få annat gjort. När den tog slut så ville jag bara veta mer och tyckte det var tråkigt att den var slut. Det är så en bra bok ska vara. Men lyckan tog inte slut där, jag titta på de resterande böckerna av duon och ser att den fjärde boken "Grannen", återigen handlar om dessa personer och fortsättningen så jag vill egentligen läsa den direkt men ska läsa boken emellan först. Men åh så jag längtar att få ta tag i den. Men den som väntar på nåt gott....

Christopher Silfverbielke är stjärnmäklare i Stureplans finansvärld. Beundrad och avundad, men helt känslokall och hänsynslös under den charmfulla ytan. Van att få vad han vill. Och vem han vill. Men miljonerna och framgångarna är inte nog. Han kräver mer, mycket mer. Något nytt, som kan ge honom spänning i livet.

Hans Ecker är Christophers bäste och kanske ende vän. På väg att motvilligt dras in i ett seriöst förhållande med Veronica, men inte beredd att släppa det ljuva livet med champagne, brudar och kokain.

Johannes Kruut är rikemanssonen som på nåder får vara med i gänget, ivrig att platsa och bra att ha till hands när krognotorna blir för höga.

När miljonkonton, champagne, sex och kokain inte längre är nog, går de tre männen ännu längre i sin jakt på spänning och njutning. Med Silfverbielke som manipulerande hjärna ger de sig in i en kriminalitet som trappas upp alltmer och resulterar i mord. Katt-och-råtta-leken mellan kommissarie Jacob Colt och trion blir kicken som Silfverbielke letat efter, beviset på hans överlägsenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar