söndag 8 juli 2012

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

Den här boken har stått i bokhyllan ett bra tag. Det är tjockleken på boken som har fått mig att vänta, har inte orkat. Men jag har hört mycket positivt om boken. Och nu är den äntligen utläst.
Boken handlar om två tvillingsystrar, Olanna och Kainene och deras liv. Mest får vi följa Olanna och när hon träffar Odenigbo, deras tjänstepojke Ugwu och deras dotter Baby.
Det är tuffa tider i Nigeria och vi får följa hur tufft de får och hur oroligt det är i landet.
Fast jag har hört hur bra boken är så fastnar jag inte direkt i den. Periodvis så är jag fast i boken medans i andra delar tycker det är segt och man hoppar till olika tidpunkter i boken och jag hänger inte med. Jag är lite kluven till boken. Det var som sagt tjockleken till boken som fick mig att vänta och fortfarande tycker jag den är för tjock, man hade kunnat förkorta ner den lite. Men ibland var den intressant och bra. Funderar även om det kan vara så att jag läste boken vid fel tillfälle och inte riktigt kunde ta mig tiden att orka läsa och därför aldrig riktigt kom in i den.

Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter, Baby.

Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.

Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen och tvingad att gå ut i strid, Olanna och Richard söker tröst hos varandra och ideal och lojalitet testas och förskjuts för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar