torsdag 12 februari 2015

Barnmorskan i Hope River av Patricia Harman


En bok jag köpte i somras men som har stått i bokhyllan sen dess. Jag gillar den här boken massor!
Vilken härlig bok med glada och tråkiga livsöden. Att få följa hur det var förr i tiden när det var så fattigt och vilken skillnad det var på vita och svarta människor.
Jag följer med intresse alla förlossningar och alla händelser. Att Patricia Harman själv är barnmorska så känns allt så verkligt.
Jag kommer på mig själv med att sitta och le när jag läser men det är även tråkiga delar med.
En varm och äkta roman.
Det är riktig inlevelse och jag har slukat boken.

I depressionens Virginia tar Patience Murphy jobbet som ingen annan vill ha. I hennes tuffa vardag som barnmorska delar hon i ena stunden föräldrars sorg över ett förlorat barn för att i nästa stund dela lyckan inför ett nytt liv. Sitt eget känsloliv förvarar Patience dock bakom ett hårt pansar, som även döljer en mörk hemlighet. När den svarta flickan Bitsy dyker upp tvingas Patience omvärdera mycket, och deras oväntade vänskap blir en tändande gnista.

2 kommentarer: