söndag 22 mars 2015

Terror av Håkan Östlundh


Tredje boken i serien om Gotland och Fredrik Boman och hans kollegor på polisen.
En bok som börjar spännande redan från första början. Lite annorlunda med ett misstänkt terrordåd på Gotland. Sedan får vi följa Fredrik och hans personliga liv och där det inte riktigt går så bra utan han har trasslat in sig lite.
Jag tycker det är kul med svenska deckarförfattare och när man får följa med runt i Sverige. Gotland har jag aldrig varit på men jag lockas dit.
Jag gillar när man får följa de olika fallen men även följa polisen och deras privatliv. Man lär känna dem mer då. Det jag inte gillar och tyvärr alltför ofta ser i böcker och i filmer är poliser som tar saker i egna händer ensamma och utsätter sig för fara. Men det är väl för spänningens skull.
Det var nära jag börja med fjärde boken direkt efter men måste hålla lite på spänningen och variera mig lite :)

Bara några dagar före midsommar hittas ett ungt par skjutna - närmast avrättade - i en stuga vid havet på södra Gotland. Båda är svenskar, men har egyptiskt ursprung. Mycket talar för ett rasistdåd. Men snart kompliceras fallet. En tredje person har befunnit sig tillsammans med paret i huset. Ett egyptiskt pass finns kvarlämnat på platsen.

Var är mannen nu? Och varför ger han sig inte till känna?
Har mördaren skjutit fel personer?

Det blir en tung och krävande utredning för polisen i Visby, inte minst för Fredrik Broman som även har annat att tänka på. Sedan han blivit utslängd hemifrån av sin fru är hans tillvaro minst sagt kaotisk. Det egyptiska passet visar sig vara början på en märklig och våldsam händelsekedja som kommer att skaka hela nationen och få en minister på fall.

2 kommentarer:

  1. Egentligen kan jag inte förstå varför de här böckerna förblir olästa, trots att de faktiskt finns i min bokhylla. I alla fall de fyra första. Obegripligt. Måste nog ta tag i dem. Också.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där :) Men det finns så mycket böcker man vill läsa. Men när man väl börjar så vill man fortsätta. Men härligt att veta att det finns bra böcker som ligger och väntar.

    SvaraRadera