söndag 29 mars 2015

Sophies historia av Jojo Moyes

 

En bok som handlar om två kvinnor i två olika sekel. En historia som utspelar sig under 1916-talet och första världskriget. Om Sophie och hennes liv. En historia som berör och man vill veta mer om.
Sedan får vi följa Liv under 2006 som har en motig livssituation och som är ganska så egoistisk och som genom en tavla får återuppleva Sophies historia.
En bok jag tycker mycket om men jag vill mest läsa om Sophie och hennes liv. När boken sedan går över till Liv så fastnar jag inte lika mycket. Har svårt för Liv och hur hon hanterar saker och ting. Men boken berör och det är bra berättat. Jag gillar Jojo Moyes sätt att beskriva händelser och känslor så det känns verkligt. Det här är tredje boken jag läser av Jojo och jag ser fram emot fler.

Frankrike, 1916. Sophie Lefevre driver tillsammans med sin syster familjens hotell i hemstaden medan deras män slåss vid fronten. När den nye tyske kommendanten får syn på Sophies porträtt målat av hennes make Edouard föds en farlig besatthet som kommer att tvinga Sophie till ett ödesdigert beslut.

London, 2006. Sophies porträtt hänger hemma hos Liv Halston. Ett slumpartat möte avslöjar målningens verkliga värde och dess turbulenta historia, och hotar att vända upp och ner på Livs tillvaro.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar