söndag 14 juni 2015

Janusstenen av Elly Griffiths


Det här är bok två om Ruth Galloway. Den första boken var bra länge sen jag läste nu så tänkte att det var dags att ta tag i denna bok plus att jag har tredje boken hemma och väntar.
Jag tycker boken var helt OK. Ingen bok som fångar mig så att jag längtar att läsa så fort tillfälle ges.
Miljön är halva grejen med böckerna och då Ruth är expert inom arkeologi så handlar fallen om tidigare händelser.
Boken var bra men inget jag kommer minnas så länge. Jag kommer läsa nästa bok också men inte just nu.

Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett, till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway kallas till platsen som arkeologisk expert. En av hennes första teorier är: ett offer till guden Janus. Under romartiden var det nämligen under just väggar och dörrar som man begravde offren till denne gud.

Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats i Norwich. Ännu ett skelett har dykt upp, men denna gång verkar det ha tillhört ett barn. Även detta skelett återfinns under en husvägg, men det är inte det mest makabra. Skelettet saknar nämligen huvud.

På byggarbetsplatsen visar det sig att det tidigare har funnits ett barnhem där, drivet av den katolska kyrkan. Men varför verkar den nuvarande ägaren så stressad av att man har hittat mänskliga kvarlevor och varför denna koppling till romersk mytologi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar