onsdag 15 april 2015

Croissants till frukost av Annika Estassy


Det här är uppföljaren till "Solviken" där vi i denna bok får följa Cecilia och Gabriel som vi fick bekanta oss med i förra boken.
Solviken gillade jag väldigt mycket och när jag hörde att denna bok fanns så längta jag till jag skulle läsa den. Men när jag såg att det skulle handla om Cecilia och Gabriel så blev jag inte lika förtjust då jag hade lite svårt för dem i Solviken. Men jag gav boken en chans och det är jag glad över för boken var över mina förväntningar.
Jag tyckte om boken för det är mycket känslor och tankar som många går och bär på och som ingår i våra liv. Om drömmar som kanske inte riktigt blir som man tänkt.
Sen kan jag dock inte förstå Cecilia och hennes val i boken.
Men en mycket mysig bok som jag läste ut lite för snabbt :) Men mycket känslor, allvar och längtan.

Gabriel har det inte lätt. Inte bara att våren är inställd, Golfströmmen på väg åt helt fel håll och hans spermier förslöa för att orka göra sitt jobb, han känner dessutom på sig att vackra Cecilia tänker lämna honom. Igen.

Cecilia i sin tur tvivlar alltmer på om det var rätt att gå tillbaka till Gabriel. För vad spelar det för roll att han harvärldens sötaste nackgrop när han ändå inte vill samma sak med livet som hon?

När den karismatiske Antoine gör comeback i Gabriels liv och lockar med en tillvaro i en trakt med ljumma vindar och trehundra soldagar per år, kan inte Gabriel värja sig. Detta är ju precis vad Cecilia och han behöver. Adjö resultatrapporter, övertid och permafrost, bonjour sol, hav och frihet!

Men att börja ett nytt liv är svårare än Gabriel föreställt sig. Dessutom har Cecilia inte glömt bort vilken hennes hetasteönskan är, och hon tänker se till att den går i uppfyllelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar