lördag 31 oktober 2015

Dödens klackar av Rebecca Chance


Det här är min första bok av Rebecca Chance. Redan när jag läste texten på baksidan så tänkte jag direkt på "Djävulen bär Prada". Visste att det kommer vara många likheter och nån som försöker efterlikna den boken. Och jag har rätt. Jag älskar ju "Djävulen bär Prada" och läst och sett filmen många gånger. Och Dödens klackar är en kopia rent ut sagt. Men det stör mig ändå inte för jag vet att det är så men jag gillar mode och läsa om just denna industri. Här får man följa tre kvinnor som har tre olika roller på samma tidning men som konkurrerar med varann och är rädda för att förlora och mista sin position. Riktig maktkamp. Den som styr denna makt är den mäktiga Jacob som äger tidningen och som står alla dessa tre kvinnor nära.
Jag fastna och visste inte hur det skulle sluta så jag är nöjd även om jag störs att det är så likt en annan bok. Men jag är överraskad att jag gilla den mer än jag trodde.

Man ser dem överallt. De smala, välklädda, perfekta modeikonerna. De rör sig från konferensrummet till sängkammaren, från catwalken till rännstenen. Ena dagen kan någon av dem hyllas som en stjärna, för att i nästa ögonblick föraktas och vara slut i branschen. Det är bara de starkaste och mest hänsynslösa som lyckas hålla sig kvar på toppen.
Unga och oerfarna Jodie Raeburn är en vanlig arbetarklasstjej från förorten som drömmer om storstadslivet på Manhattan. Med envishet och talang klättar hon uppåt på karriärstegen för att nå sitt mål och en av anhalterna på vägen till framgång är London. Hon är beredd att göra allt för att bli chefredaktör på någon av de största glamorösa modetidningarna byta namn, göra om sig själv totalt och till och med svälta sig halvt till döds.
Hennes idol och förebild är den hänsynslösa, iskalla Victoria Glossop, chefredaktör på modetidningen Style Magazine. Victoria är äregirig och låter inget hindra henne på vägen till de egna målen. De som står i vägen för henne får flytta sig. Hon har inte räknat med att en karismatisk främling ska dyka upp i hennes liv, ta henne med storm och få henne att fullständigt ge sig hän åt passionen. Men är hon beredd att offra allt hon satsat?
Jacob Dupleix, ägaren till Style Magazine och en av de mäktigaste männen i New York och London, är van att kontrollera allt och alla. När Victoria ber att få bli chefredaktör i New York ger han efter - utan att ana att det kan innebära undergången för hans imperium.De inblandade sveps in i en maktkamp utan like. Vem som ska gå segrande ur striden vet ingen förrän det är för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar