söndag 15 augusti 2010

Bedragen av Katerina Janouch

I veckan damp Katerinas bok Systerskap ner i brevlådan. Det är den andra boken i serien om Cecilia Lund. Eftersom jag inte hade läst första boken Bedragen så tog jag mig till biblioteket och lånade den i veckan. Passade då även på att boka tredje boken som kommer ut i september.
Bedragen tog mig ett dygn att läsa. Den gick med rasande fart. Jag tycker Katerina lyckas med att fånga den vanliga familjen och det känns äkta. Jag kan själv känna igen mig i Cecilia på många sätt. Jag kan förstå att hon känner som hon gör. Tycker det är lite läskigt att någon skriver om en person där man själv kan känna igen sig i flera saker. Det kanske är det som gör boken och Cecilia så trovärdig? Jag ser iallafall fram emot nästa bok.

Cecilia Lund älskar sitt jobb på sjukhuset där hon befinner sig mitt i livets mest dramatiska ögonblick, födelse och död. Privat tuffar det på, med fyra barn och äkta maken John som är fotograf samt hus i en trevlig förort. Varje dag är fylld till brädden men hon är ganska nöjd. Och så som det alltid varit, ska det alltid förbli - eller?En oväntad händelse slår plötsligt sönder deras tillvaro. Det ringer på familjens dörr och där ute i vinterkylan står en främmande ung man, Simon. Han hävdar att John är hans far och han själv frukten av en passionerad tonårsförbindelse. Just då förbereder John en längre utlandsresa. Cecilia står med ens ensam och konfronteras med den hemlighetsfulle Simon, samtidigt som sprickorna i hennes och Johns relation blir allt djupare. Runt familjen vävs ett nät av oförklarliga händelser och svek. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är bedragen - och vem som bedrar.

3 kommentarer:

  1. Haha, för mig var det tvärt om. Jag hade svårt att identifiera mig med Cecilia (trots att vi har samma förnamn) och det drog ner boken aningen för mig. Men jag ser fram emot att få låna Systerskap av dig sen :-).

    SvaraRadera
  2. Ja tänk vad olika man tycker :) Vi får se vad vi tycker om systerskap sen.

    SvaraRadera
  3. Jag har blivit helt kär i hennes böcker! Nu senast läste jag Svenska kvinnors hemliga sexuella fantasier, sammansatt av henne och den var mycket intressant... :)

    SvaraRadera