fredag 13 augusti 2010

Det ögat inte ser av Lee Child

Normalt sett brukar jag läsa Lee Child's böcker på ett par dagar. Den här tog över en vecka. Jag skyller lite av tiden att jag började jobba i veckan och att boken är inbunden så den har inte fått följa med på resvägen. Men vad tyckte jag då om boken? Ja, både bra och dåligt. Jag fastna direkt när jag börja läsa och den var bra ett tag. Sen blev det lite för rörigt med alla dessa myndigheter och personer så jag blanda ihop allt och förstod inte sammanhanget. Huvudpersonen Jack Reacher är en före detta militärpolis så det kom upp militära termer och händelser som inte intresserade mig ett dugg och som jag inte förstod så mycket om så där förlora jag mycket om vilka alla personer var och hur allt hängde ihop. Men mot slutet igen så blev det spännande igen och jag var tillbaka på banan igen gällande Lee Child och jag ser fram emot hans nästa.

Det finns tolv kännetecken för en självmordsbombare som alla som jobbar inom polisväsendet lärt sig och alla kan dem utan och innan. Platsen är New Yorks tunnelbana klockan två på morgonen. Jack Reacher sitter trött och studerar sina medpassagerare. Fyra är okej.Den femte är inte det. Tåget kommer att passera Grand Central Station. Reacher är övertygad om att det sitter en självmordsbombare framför honom. En kvinna som, en efter en, avger de signaler han så väl känner igen efter sina år inom militären. Ska han våga ingripa? Tänk om han har fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar