tisdag 24 augusti 2010

Mörkrädd av Andreas Roman

Den här boken tog mindre än ett dygn att läsa och då har jag även arbetat där emellan. Men boken var inte så tjock, ca 250 sidor så det gick fort.
Man får följa David som är mörkrädd på ett sjukligt vis. Han har sen barn varit rädd för mörker. Tycker alltid att nån bevakar honom. Tillslut går han i terapi och sista steget är att ensam bo i en stuga i skogen tills han har kommit över sin rädsla för mörkret. Vad kommer hända när mörket lägger sig?
Jag slukade som sagt denna skräckroman men särskilt otäck tycker jag inte den var. Men jag tror det kan höra ihop med hur man själv förhåller sig till mörker. Jag är inte mörkrädd så jag kan nog se handlingen på ett annat sätt. Jag vet ett par personer som skulle ha jobbigt att läsa denna bok och jag visa boken för dem och den ena ville inte ens höra vad den handla om eller läsa baksidetexten.
Det jobbiga med boken är att jag fortfarande inte förstår slutet riktigt. Antingen är det jag som inte förstår eller så ska man inte riktigt förstå. Eller så ska man tolka det på sitt eget sätt. Jag vill ha ett slut där jag kan sätta punkt och inte fundera.

David är mörkrädd. På ett sjukligt vis. Sedan barndomen har hans rädsla för mörker och skymning plågat honom. Det tycks som om någon alltid står i ett hörn och bevakar honom, någon som drar närmare när rädslan blir som värst. Till slut bestämmer sig David för att möta sin demon. Han går i terapi, och sista steget är enkelt: Han ska bo ensam i en stuga ute i skogen tills han är botad. Något som visar sig inte bli så enkelt som han först trott. Samtidigt som skymningen kommer är det något som kommer närmare stugan, som knackar i väggarna, som skymtar i fönstren. Är det något som vill in?

2 kommentarer:

  1. Den här växte mycket på mig när jag senare läste Någon i din säng, som väver in den lite i sin historia. Hade med svårt för slutet just när jag läst ut den, men gillar boken mycket i övrigt

    SvaraRadera
  2. Jag ska ta och läsa Någon i din säng senare. Få se vad jag tycker om den :)

    SvaraRadera