söndag 31 oktober 2010

Ögat som ser av Giorgio Faletti

Jag tror jag har hittat en ny favoritförfattare! Det här är andra boken jag läser av Giorgio Faletti och jag faller pladask. Det är en spännande kriminalroman som får en att inte vilja släppa taget och man vill bara få läsa varje ledigt tillfälle som ges. Man lever sig in i boken och den spännande miljön. Hjärnan går på högvarv när man försöker lista ut lösningen. Men jag lyckades inte. Väldigt bra skrivet från första sidan och man trillar in i boken direkt. Jag längtar tills hans tredje bok "Jag är Gud" kommer ut i pocket. Jag hoppas Giorgio Faletti kommer skriva många fler spännande böcker som jag kan se fram emot och att de håller samma kvalitet som de två första.

New York skakas av ett brutalt mord. Borgmästarens son hittas mördad och den före detta chefen vid New Yorkpolisen, Jordan Marsalis, blir indragen i utredningen. De groteska ställningarna som offren placeras i för tankarna till serien Snobben och snart mördas ännu ett rikemansbarn. Polisen famlar i blindo. Vad har offren för samband? Och vad har de med Snobben att göra?Samtidigt vaknar den italiensk-amerikanska kommissarien Maureen Martini upp blind på ett sjukhus i Rom, efter sitt livs mardröm. En komplicerad ögonoperation ger henne synen tillbaka, men oförklarliga och fruktansvärda bilder börjar dyka upp på näthinnan. Vartefter inser Maureen att hon sitter inne på ovärderlig information om morden i New York. Tillsammans med Jordan tar Maureen upp den farliga jakten på en galen mördare - en jakt som bland annat leder dem till det prestigefyllda Vassar College och New Yorks affärselit. Och plötsligt dyker den vackra Lysa upp. En mystisk kvinna med en mörk, mörk hemlighet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar