onsdag 20 juli 2011

Bittrare än döden av Camilla Grebe och Åsa Träff

Det här är den andra boken av Camilla Grebe och Åsa Träff. Deras första bok "Någon sorts frid" sträckläste jag och tyckte mycket om. Men det tog ett tag innan jag kände för att läsa denna. Men sen läste jag fler som tyckte att denna bok var mycket bra eller tillochmed bättre än den första. Men nej, den första boken tyckte jag mycket bättre om. Den här var också bra men inte alls som första.
Den här höll mig på en lagom nivå och det var spännande men inte så jag sträckläste den som den första som fick det att krypa i mig.
Men det är intressant att följa Siri och hennes utveckling och problem.


En regnig höstkväll någonstans i Stockholm blir femåriga Tilde vittne till hur någon sparkar hennes mamma till döds.
Samma höst börjar terapeuten Siri och hennes kollega Aina träffa en helt ny typ av klienter: De har åtagit sig att leda en självhjälpsgrupp för kvinnliga brottsoffer, och under ett antal mörka höstkvällar berättar kvinnorna den ena grymma historien efter den andra om våld och förnedring. En mörk bild av kärleken och mäns våld mot kvinnor växer fram.
Samtidigt finner sig Siri vid ett vägskäl i sitt eget liv - ska hon själv våga lita på kärleken, den som svikit henne och de andra kvinnorna tidigare?
Så småningom flätas lilla Tildes öde samman med Siris och kvinnorna i gruppens, och sökandet efter försoning och återupprättelse förvandlas till en jakt på en besatt mördare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar