tisdag 17 maj 2016

Pensionatet vid världens ände av Camilla Davidsson


Och jag kunde såklart inte låta bli att börja läsa bok nr 2 direkt. Jag var så inne i första boken att jag ville vara kvar i samma känsla.
Här fortsätter boken efter Emmas vandring och hon är tillbaka i Sverige och vardagen igen.
Vi får följa hur det går för Emma och hon faller tillbaka i samma mönster som tidigare. Hon inser tillslut att det inte fungerar längre och gör en ny resa men denna gång till härliga Gotland och Fårö. Där försöker hon hitta tillbaka til sig själv och vad hon vill få ut av livet.
Tyvärr inte alls lika bra som första boken men man vill veta hur det går för Emma. Jag stör mig på att Emma försvårar det för sig själv och inte kan sätta ner foten och ta beslut nån gång. Hon verkar få känslor för nästan varje man hon träffar och verkar tänka på nån annan när hon är med någon. Blir lite tröttsamt till slut. Men även här gillar jag miljöerna och jag bara måste åka till Gotland snart och få uppleva ön. Camilla Davidsson är duktig på att beskriva miljöer och hon får en att känna sig delaktig i böckerna.
Nyligen har bok nr 3 släppts så då får vi veta hur det går med Emma och hennes val i livet.

Emma lämnar Caminon med förhoppningar om ett mer harmoniskt liv. Hemma i Stockholm väntar ett oemotståndligt jobberbjudande och flera sms från Eric, amerikanen som ett par månader tidigare lämnat henne för en annan kvinna. Trots sina föresatser tackar Emma ja till det prestigefyllda jobbet och snart ser tillvaron helt annorlunda ut än hon tänkt sig.
En oväntad resa blir början på en negativ spiral som slungar Emma tillbaka ner i det mörker hon försökt lägga bakom sig. Hon ser ingen annan utväg än att återigen fly. Denna gång till en plats så nära, men ändå så fjärran att den kunde ha legat vid världens ände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar